Ga je voor ‘Love’ of kies je voor ‘Power’. Aan 400 collega’s van Aeres mbo’s en vmbo’s uit het land legde Jitske Kramer de vraag voor. Met de daarbij behoorden ‘oer-geluiden’ en handgebaren. ‘Het kan even gênant zijn’ waarschuwde ze van tevoren. Maar volgzaam als iedereen is werd er volop gekozen mét geluid en gebaren. De helft koos Love en de andere helft Power. Gelukkig maar…

Kramer had een fantastisch betoog over veranderingen en luisteren naar Harry. Overal is Harry, degene met ‘een ander idee’. Degene die niet opvalt, degene die je vergeet, zeker om naar te luisteren. Als zijn idee al opgepikt wordt is het gauw verworpen. Zonde, juist dát idee is goud waard. Maar dan moet je het wel horen….

Maak het verschil

Onderwijs is bij uitstek een plek ‘om het verschil te maken’. Als marketeer in het onderwijs omarm je ‘het verschil’.. Althans, dat is mijn visie op zichtbaarheid van de school. Een leuke schoolreis, een intro-dag of een kerstmarkt is niet bepalend voor de keuze. Juist de kleine pareltjes waar ‘het verschil’ gemaakt wordt maken de school onderscheidend en uniek. Aannemelijk zou je zeggen… maar weerbarstig in de praktijk.

Mét twee jaar ervaring tijd om zo nu en dan dingen op te schrijven over marketing en onderwijs… Lees je mee?