Onlangs volgde ik bij Youngworks een cursus ‘Als jongeren je doelgroep zijn’. Twee ochtenden achter het scherm, want ja corona, weer heel veel geleerd. Misschien wel het meest waardevolle inzicht, een interesse van jongeren is elke dag anders, drijfveren echter die blijven langer. Natuurlijk als je het zo leest dan is het logisch, maar in de dagelijkse praktijk wil ik (we?) dat nog wel eens vergeten.
Hoe snel kies je er niet voor om jongeren aan te spreken op interesses. Niet geheel onterecht natuurlijk, dat is ook een ingang. Als we dan maar niet vergeten dat die grillig zijn. En misschien wat veel aan de oppervlakte. Willen we jongeren echt bewegen, bijvoorkeur naar groen onderwijs, is het zaak ons te verdiepen in de drijfveren. En zo kwam ik bij Groenpact een mooi onderzoek hierover tegen. In gesprek met jongeren kwamen zij erachter dat er drie typen te onderscheiden zijn waarvan een groot potentieel, boven de 40% wel past binnen groen onderwijs, maar dit niet direct kiezen. Kijk hiervan raak ik geïnspireerd! Er is dus nog een wereld te winnen!
Voor de liefhebber, het gaat om de: